Anmeldelse af skaden

Anmeldelse af personskade

Når du er kommet til skade, er det vigtigt at få indgivet en skadeanmeldelse til de relevante myndigheder og forsikringsselskaber. Hvor du skal anmelde skaden, afhænger af de omstændigheder, skaden er opstået under. Uanset situationen er der bestemte frister, du skal overholde. Du bør derfor foretage anmeldelsen af skaden hurtigst muligt. Er du i tvivl om, hvor skaden skal anmeldes, kan du kontakte os for rådgivning.

Offentlig myndighed eller modparts forsikringsselskab

I mange tilfælde kan du få erstatning via en offentlig myndighed. Her er det afgørende at få indsendt din skadeanmeldelse til den korrekte myndighed for at overholde fristen. Hvis der er en ansvarlig skadevolder, vil der som regel være en ansvarsforsikring, der kan dække det erstatningsansvar, skadevolderen har pådraget sig. I sådanne tilfælde skal du sørge for at anmelde skaden til modpartens forsikringsselskab. Dette er nødvendigt for at dokumentere skaden og undgå problemer med forældelse senere i forløbet.

Egne forsikringer

Hvis du har tegnet egne forsikringer, som eksempelvis en ulykkesforsikring eller en erhvervsevnetabsforsikring, skal du også anmelde skaden til disse. Disse forsikringer kan yde dækning parallelt med den erstatning, du eventuelt kan få fra en offentlig myndighed eller en skadevolder. Du skal være opmærksom på, at du kan have flere forsikringer, eksempelvis gennem din fagforening, bank eller pensionsordning. I så fald skal du indsende en anmeldelse af skaden til samtlige relevante forsikringsselskaber.

Anerkendelse af personskade

Når skaden er anmeldt, vil myndighederne og/eller forsikringsselskaberne vurdere, om skaden kan anerkendes, og om du har krav på erstatning. Bliver din skadeanmeldelse afvist, er der ofte mulighed for at klage, og i sidste ende kan sagen prøves ved domstolene, hvis nødvendigt.

Ved korrekt håndtering af din anmeldelse af skaden øger du dine chancer for at få den rette erstatning.